söndag, augusti 27, 2006

Morgonstund har guld i mun ;-)

I morse steg jag upp 8.30. Det var LÄNGE sedan jag steg upp så tidigt... Åtminstone de här senaste 2 veckorna har jag stigit upp supersent, runt 11 har inte varit särskilt ovanligt. *skäms* Men det har sina orsaker.

Jag är webmaster åt en förening och en gång/år bygger jag om hela hemsidan. Och det är vad jag har ägnat mej åt de senaste 2 veckorna, dag som natt. Att totalrenovera en hemsida tar tid, mycket mer än vad folk i allmänhet tror. Att göra det och samtidigt vara en trevlig mamma är en svår kombination. Mina stackars killar har inte sett så mycket av mej de här veckorna, tyvärr... Men jag fixade deadline och sidan blev riktigt bra. Eller det tycker jag i alla fall. Vi får se vad medlemmarna tycker sedan när dom börjar komma tillbaka till nätet efter sommarens uteaktiviteter. Det känns skönt att vara klar, för det är ett intensivt arbete som kan kännas lite övermäktigt emellanåt. Men det är både bra och behövligt för mej att göra hemsidan under viss tidspress, för det är ju så det funkar i "riktiga livet". Jag är utbildad (men arbetslös) webmaster, så om jag hade varit kvar i Sverige hade jag kanske suttit mina 8 timmar/dag på nått kontor och byggt hemsidor och fixat med mailkonton och websäkerhet och annat kul. Då hade det varit ett JOBB. Det jag gör nu är nått jag gör för att det är kul och nödvändigt att hålla kunskaperna vid liv. Nästa projekt blir nu att bygga om min egen hemsida, men det blir först efter att killarna är tillbaka i skolan.

Det var i alla fall väldigt skönt att komma igång så tidigt. Jag har försökt få killarna att komma in i ett mer skolanpassat sovschema, men det har funkat så där... Dom har nämligen upptäckt att deras nya favvoserie ("Digimon 3") går på portugisiska Panda varje kväll kl. 21.30 och nu när dom båda kan klockan går det inte att lura dom länge... Så det går inte att få dom i säng innan 22. Men okey, det är en förbättring... Under en stor del av sommaren har dom somnat först kring 2... När skolan drar igång måste dom sova kring 20-tiden, för annars orkar dom inte upp kl. 6. Tur nog har dom mjukstart i 2 veckor. Då går dom bara mellan 8.00 - 13.00. Fr.o.m. oktober blir det 8.00 - 16.15 igen. Tufft schema!

Jag passade på att tvätta barnens nya träningsoveraller, sy en del saker som behövde lappas, dricka te och diska. Barnen kom upp först närmare 10. Nästa vecka tänker jag väcka dom vid 8 till att börja med och 7 veckan efter. Och så måste jag köpa en väckarklocka. Just nu har jag bara mobilen och det kommer definitivt inte att räcka sedan när jag måste kliva upp innan 6. Jag köpte en klocka i Ceuta nu senast, men den funkar inte! Jag hoppas jag får pengarna tillbaka på den, så jag kan köpa nått annat istället. Jag köpte den i en "kinesaffär" och där får man aldrig kvitto men dom brukar inte vara omöjliga.

Nu är klockan snart 13 och jag tycker att jag har hunnit med en massa redan idag. Härligt! Vi får se vad vi hittar på för kul idag... Bara 2 veckor kvar till skolstart nu och jag har börjat få lite lätt "inför-skolstarts-panik". Det är ju så mycket kvar att göra! Och roliga grejer som vi av olika anledningar aldrig kom iväg på, dom måste vi ju hinna med på dom dagarna som är kvar. Så nu blir det full rulle igen. *s*

Inga kommentarer: