tisdag, augusti 15, 2006

Polkagris, dag 2

Jag blev ordentligt röd om benen igår, efter vår heldag på stranden. Egentligen borde jag väl ha hållit mej så långt från solen som möjligt idag, för att inte bränna mej värre, men jag hade lovat killarna en dag vid poolen. Så det blev ännu mer vatten & sol idag...

Jag steg upp redan vid 8.30 i morse, fast jag var så trött att jag nästan såg i kors. 9.30 klev jag in på polisstationen med en hel hög med papper + 7 foton. Det är en ny kille som jobbar med utlänningarna nu. En kille härifrån, som pratar perfekt spanska. Skööönt! Han tog emot mina papper och inget fattades. Underbart! Man har ju hört om poliser som ber om ständigt nya papper, bara för att retas, men här på "vår" polisstation verkar dom vara hygliga allihopa. Jag har i alla fall bara gott att säga om poliserna här i stan. I morgon ska jag till polisstationen igen för att hämta mitt kvitto (= tillfälliga uppehållstillstånd).

Sedan hem och se till så killarna åt en ordentlig frukost. Klockan 11 låste jag ytterdörren och så gav vi oss iväg. Barnens tjejkusin kom med. Hon har aldrig badat i pool tidigare, så hon var helt lyrisk. På vägen till poolen gick vi förbi en affär och köpte solskyddsfaktor 30.

Jag tycker att inträdet till poolen är lite dyrt, med tanke på den ekonomiska nivån här i Marocko. Det kostar 25 DH för barn mellan 4 - 8 år och 30 DH för alla över 9 år. Men poolen är fin! Riktigt, riktigt fin. Det fanns 2 badvakter, varav den ena gick med en håv mest hela tiden och plockade upp varenda litet löv och skräp som blåste ner i poolen. Det blåste rejält idag, så han hade en hel del att göra. Det finns 4 duschar och flera toaletter. Dessutom finns det en liten bar där man kan köpa läsk, vatten och mackor. Mackorna var helt okey och kostade bara 5 DH för dom små och 10 DH för dom stora. En godiskiosk finns det också. Så vad mer kan man begära? Det finns en djup, avlång bassäng med trampolin, som hänger ihop med mellanbassängen. Mellanbassängen är fyrkantig och hänger i sin tur ihop med den grunda bassängen, som är en cirkel. Runt poolen finns bord, stolar och stora parasoll. Vi kom fram vid 12 och la beslag på bordet närmast mellanbassängen. Och det blev vår fasta punkt för dagen, för sedan hoppade vi i och ur bassängerna fram till 2. Då köpte vi mackor och åt dom i skuggan under parasollet. Det visade sej att mellan 2 - 3 får ingen bada i poolen, det var visst nått med vattenreningen eller nått liknande. Så barnen fick smälta maten i lugn och ro, innan dom dök i igen prick kl. 3. *s*

Jag badade en hel del jag med, men jag hann även med att läsa några kapitel i boken jag lånade på bibblan sist vi var i Tetuán. Det var en lugn och väldigt mysig dag. Barnen sysselsatte sej i princip helt själva, kom bara upp för att värma sej i solen. B simmar riktigt bra med armpuffar nu och börjar även klara att simma någon meter utan armpuffar. Några gånger till i poolen och han simmar som en fisk. G har börjat ta en del simtag med armpuffar, men han håller andningen och det funkar ju inte så bra. Han är i alla fall på rätt väg. Kusinen O kan simma bra med armpuffar och höll mest till i den djupa bassängen. Hon älskar trampolinen och hoppade säkert 100 gånger. *s*

Jag har säkert smort mej 50 gånger idag. Jag tror jag var den enda med solkräm, såg i alla fall ingen annan som smorde in sej. Men spela roll! Faktum är att jag ser varken bättre eller sämre ut än igår, och det är väl ändå rätt positivt. Vi var ju ändå ute i solen i 8 timmar idag. Och solen tar ju betydligt mer vid vattnet. Det verkar som skyddsfaktor 30 är den jag ska satsa på i fortsättningen... *suckar* Men under det röda börjar den bruna färgen skymta så bara rodnaden lägger sej så blir jag nog rätt brun. Tur att det håller i sej länge när jag väl blir brun, för att bli röd som gazpacho VARJE gång jag sätter min fot på stranden är inte speciellt kul...

I morgon ska vi ha en "vilodag". Killarna behöver plugga lite. Själv ska jag tvätta kläder, handla frukt & grönsaker, städa lite... Och på torsdag ska vi ut på äventyr igen... Det blir en väldigt aktiv vecka det här. *s*

1 kommentar:

Brazilian Linda sa...

åh vad mysigt att gå till stranden och poolen.. önskar vi kunde göra såna saker här med , men vad jag vet finns det inga pooler här inärheten.. fast det är ju konstigt, det borde ju finnas.. jag tror dock att ena granenn har pool för på somrarna så är det alltid en massaa ungar och plaskar hos dem :)
Förstår du längtar efter att sommarlovet ska sluta, jag kännder så ibland efter en helg..s topp.. iväg till jobb o dagis o lämna mig ifred :)
fast det där med lugna dagar.. haha.. jag säger också så, jag ska bara... bara städa, bara diska, bara det o det o det.. o islutet av dagen är man helt färdig, då vill manlägga sig ner och vila och då.. nähä, dasgs att hämta barn eller gå och jobba.. typiskt :)