tisdag, oktober 17, 2006

Mitt kök, del 3

Jaha, så var då klockan 21 och jag har röjt lite i köket. Golvet är någorlunda rent och det är inga vattenpölar vad jag kan se. Jag har fönstret öppet så att det ska torka ordentligt och den gräsliga lukten av klorin, bränd plast och lim ska försvinna.

Jag tänkte visa lite bilder från hur arbetet har gått idag. Så här såg det ut vid 14.30-tiden. Jag passade på att fota medans rörkillen var iväg och handlade grejer Myyycket grejer, dyyyra grejer! Här har han börjat slå hål i väggen för att leda ut vattenledningen den vägen.


Här har han börjat plocka bort rören som gick på den här väggen. I närbild den stora fula kranen som satte igång hela den här snöbollen.



Klockan är runt 16 och tvättmaskinen står mitt i köket. Rörmokaren har slut på rör! Fast han var iväg och köpte tidigare idag. Sånt händer jämt och ständigt här i Marocko... *suckar* Så han har gått ännu en vända till affären. Här kan ni se var det är meningen att tvättmaskinen ska stå sedan när allt är på plats.



Klockan är nästan 18. Rörkillen har gått och bara röran är kvar. Det syns inte så bra på fotot men hela golvet är täckt med vatten. Tvättmaskinen är nästan på rätt plats och kylskåpet också. Det är fullt med jox på golvet. Hungrig som jag var torkade jag bara upp vattnet så gott det gick och sedan gick vi ut och handlade.

Vi hade tur - bageriet var fortfarande öppet, så vi kunde köpa bröd. Tyvärr blev det inget annat, för det fanns inte många matställen öppna. Det var bara dom syltigaste ställena och klientelet idag såg inte så trevligt ut: alkisar, hemlösa och andra mindre barnvänliga typer. Jag tyckte inte att barnen skulle behöva äta i det sällskapet så vi gick hem istället. På bilden kan ni se vår underbara middag: mackor med margarin och ost. Inte en så rolig middag men vad gör man när man helt plötsligt blir utan kök...?



Så här fint är vårt vardagsrum nu! NOT! Tänk att allt det där stod i köket förrut och tänk att förhoppningsvis så kommer allt innehåll att få plats i det nya skåpet så jag slipper ha en massa extra lådor staplade här och där.

Efter den lyxiga middagen (NOT!) satte jag igång att städa i köket. Tur i oturen är att vi har toaletten på taket så jag kunde hämta vatten där. Jag har sprungit upp och ner för trappan ,ed skurhinken för att få köksgolvet någorlunda rent. Helt och hållet rent är det inte, trots att jag sopat 2 gånger och svabbat golvet 4. Förhoppningsvis blir rörkillen klar i morgon och då kan jag ägna kvällen åt att städa ordentligt.


Har ni sett den marockanska diskbänkskonstruktionen förresten? Så här ser dom flesta diskbänkarna ut. Jag tror att lite målarfärg inne i skåpen skulle sitta fint så det får bli ett av höstens projekt. Och så ska jag köpa en himla massa fogmassa eller vad det heter och försöka fylla igen alla fula hål i köket.

Nu är jag TRÖTT! Diskbänken skulle behövas städas men det får vänta till i morgon bitti. Jag ORKAR inte just nu....

2 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Usch, vad jobbigt. Jag hade det ocksâ sâ för nâgra âr sedan, när vi gjorde om köket. Mjölpaketer pâ soffbordet och disk i badkaret är vál alltid kul ;-)
Hoppas det är över snart.

Anonym sa...

Puh. Vilket PROJEKT! Förstår att du är helslut, håller tummarna för att det blir finfint när det är klart...

Visst är det en jättegammal radio du har i vardagsrummet? Åh, så fin! Precis en sån hade jag i mitt föräldrahem...den var naturligtvis helt "ute" redan då, men mina föräldrar slängde aldrig något som funkade...