fredag, januari 26, 2007

Kallt och varmt

Nu har vintern definitivt kommit till norra Marocko. i vanliga fall är december och januari årets kallaste månader och i slutet av februari brukar det vara rätt okey temperaturer. För bara en vecka sedan såg jag folk ute i shorts och kortärmad t-shirt mitt på dagen! Men det är visst nått helsjukt med hela vädergrejen numera, för först nu har vinterkylan slagit till. Och jag som var så lycklig över att vi skulle vara borta över jul och missa 3 iskalla veckor. Men se där bedrog jag mej....

Inomhus har vi runt 13 grader, förrutom i det/de rum som vi värmer upp med våra element. Vi har 2 små element som vi flyttar runt mellan rummen till den plats där dom för tillfället behövs bäst. På nätterna blir det riktigt, riktigt kallt, fast aldrig under våra nästan konstanta 13 grader. Men det är ju illa nog!

Utomhus ligger temperaturen på runt 10 grader på dagtid så på nätterna är det nog inte mer än än 3 - 4 grader. Lägg då till runt 80% luftfuktighet så inser ni att 3 plus här är som 3 minus i Sverige....

Fördelen med att kölden kommit så här sent är att solen faktiskt har börjat värma rätt rejält. Det gör att vi snart kommer att ha hyfsade temperaturer mitt på dagen även fast kvällarna och nätterna kommer att fortsätta att vara riktigt kalla i ännu några månader. Vi behöver regn, för det har knappt regnat nått än i vinter och det här är ju enda tiden på året då det regnar. Men när det regnar sjunker temperaturerna ännu mer och det blir rått och blött. Det regnade i går natt igen. När vi gick til skolskjussen var det alldeles blött i trappan för när det regnar mycket smiter vattnet in under grannarnas takdörr. Jag undrar om det inte vore bra att täta till det hålet. fast å andra sidan så sägs det ju att alldeles för täta hus ger folk en massa sjukdomar, så det är kanske bättre med lite vädring trots allt.

I fjol var det den kallaste vintern på hundra år. Men våren kom när den skulle och folk var och badade i havet redan i maj. Jag undrar när vi kan ta premiärdoppet i år...? I juli kanske?

Inga kommentarer: