fredag, januari 26, 2007

Playdates

G har en ny bästis. Dom är så oerhört söta ihop, leker alltid ihop i skolan och tjatar öronen av oss föräldrar så att dom får leka ihop på kvällar och helger. G pratade hela tiden om Y under jullovet och Y gjorde samma sak. Det var stor lycka för båda när G kom tillbaka till skolan.

Men iom att vi bor 15 km från skolan och B har mycket läxor har det varit svårt att hitta en kväll som funkar för båda familjerna. Men nu har vi pratat ihop oss och bestämt att Y:s pappa ska hämta sina 2 pojkar och mina 2 efter skolan en bestämd dag varje vecka. Det är en kväll som funkar fint för mej, för B brukar inte ha så mycket läxor då så det lilla han har kan han antingen göra hos dom eller så gör han det när vi kommer hem på kvällen. Det gör att jag får en ledig kväll/vecka, då jag kan göra "mammagrejer" som att shoppa, gå till doktorn om jag behöver det, åka upp till Ceuta i lugn och ro eller förbereda mina lektioner. Jag hoppas att det här kommer att funka, för det verkar vara en toppenlösning. Barnen får leka av sej med snälla killar som dom trivs med. Det roliga är att Y:s pappa och min man brukade umgås i samma gäng när dom var tonåringar, så dom känner varandra. Han är jättetrevlig och hans fru verkar vara hur gullig som helst. Hon är lite blyg och försiktig. Hon kommer från Rabat och är liksom Y:s pappa sefardi, så hon pratar perfekt spanska hon med. Så det ser ut som hela familjen har fått nya vänner som vi kan umgås med allihopa. *glad*

I Tetuán bor det fortfarande en del judiska familjer. Det här är alltså en av dom. När min man växte upp bodde han i ett flerfamiljshus där fördelningen av spanska katoliker, sefardijudar och muslimska morer var ungefär lika stor. Alla pratade spanska eftersom alla tre grupperna har sitt ursprung i Spanien. Det verkar ha varit en rolig uppväxt, för alla barnen i huset firade varandras högtider och dom hade ett mångkulturellt gäng. För dom är religion nått personligt och inget som säger hur man är som person, det finns goda och dåliga människor inom alla grupper. Jag är jätteglad att mina barns kompisar också är muslimer, kristna och judar och att alla leker ihop på lika villkor. Tänk om alla barn fick en sådan uppväxt, det skulle säkert förhindra en massa konflikter här i världen, för vem vill döda kompisens familj?

Inga kommentarer: