tisdag, januari 09, 2007

Tillbaka från Finland

I går natt kom vi tillbaka från en 4 dagarsresa till Vasa. Tomten var väldigt snäll i år, han kom med flygbiljetter till B, G, mina föräldrar och mej. Egentligen skulle min man ha kommit med oss, men han fick inte ledigt från jobbet. :-( Så i torsdags förra veckan åkte vi 5 ut till Arlanda och reste sedan vidare till Vasa. Barnen tyckte att det var jätteroligt och spännande. Resan gick bra och väldigt snabbt. Det tar bara 55 minuter mellan Stockholm och Vasa. En kort stund efter att planet har lyft kommer flygvärdinnorna med mat - en god macka, juice, te eller kaffe. Och när vi ätit klart var det nästan dags att landa! Snacka om behaglig resa!

Vi har bott hos min morbror och moster i en liten by några mil utanför Vasa. Det blev ett fullspäckat program! Vi har hälsat på dom flesta av mina släktingar (dvs väldigt mycket fika och på tok för många kakor och bullar!), ätit massor med god mat, pratat, skrattat och busat. Vi har varit på sightseeing runt om i "Skären" och inne i Vasa. Barnen har fått oerhört mycket uppmärksamhet och dom har lekt med mina kusiners barn. Det var totalt 7 barn mellan 3 och 9 år plus 2 bebisar. En kväll var alla vi kusiner + respektive (fast min bror + flickvän och min man fattades, så helt komplett var det inte) ute och åt middag på ett av Vasas inneställen, Ernst. Barnen hade vi "lånat ut" och 5 av dom sov hos min morbror och moster. Vi vuxna hade en toppenkväll (att vara barnledig är jag ju inte direkt bortskämd med) och barnen hade haft minst lika roligt. Barnen har fått prova på många nya saker, som att köra fyrhjulig motorcykel och bada bastu. Både B och G snappade upp en del finska ord och tyckte att finskan lät väldigt rolig.

Vädret var tyvärr ingen höjdare, regn och rusk mest hela tiden. Temperaturen pendlade mellan 2 minus och 7 plus, så det var ingen snö och knappt någon is heller. Det hade ju varit kul om barnen hade fått leka i snön, bygga snögrottor och åka pulka, men nu blev det inte så.

Det var 14 år sedan jag sist var i Vasa men det ska definitivt inte gå så långt till nästa resa! Vem vet, kanske ses vi redan till nästa jul...

5 kommentarer:

Anna Malaga sa...

Vad kul ni verkar ha haft. Och trevligt med lite barnledigt och vuxenumgänge.
Nej, det blir ingen rolig vinter utan snö. Usch vad mörkt det har varit även i Södra Sverige.
Vi ses snart!

Nejma sa...

Hejsan Anna!

Ja, vi har verkligen haft jätteroligt! Barnen har nog fått minnen för livet och nya kompisar. Min släkt i Finland är helt enkelt underbar. :-)

Vi ses på fredag! Jag är mitt uppe i packningen nu och är minst sagt stressad. var kommer alla grejer ifrån??? *asg*

Kram,
Nejma

Pumita sa...

God fortsättning på det Nya Året!
Nu blev jag nyfiken, när du skriver om Vasa. Har du finska (då måste du vara ett språkgeni!)eller finlandssvenska rötter? Hoppas att du kommer hem "safe and sound". :)

Anonym sa...

Synd att vi inte "hann" träffas, nästa gång du kommer får vi planera lite bättre på förhand! Fast ni har ju verkligen haft fukl rulle ändå i Vasa. Synd bara att det inte var oredntligt vinter med snö så att klirrana hade fått busa i snö, det finns ju inget roligare!

Kram, Brita.

Nejma sa...

Pumans dotter - Min mamma är österbottniska, så det är finlandssvenska som gäller i vår familj. Fast det finns några finsktalande. Mina killar snappade upp en hel del finska ord, dom tycker att finska är ett roligt språk. :-D

Brita - Nästa gång måste vi planera det hela bättre. Vem vet, nästa försök blir kanske Casa?

Kram,
Nejma