måndag, februari 19, 2007

Bloggvärldens stora enkät

Jag ligger hopplöst efter med alla utmaningar jag fått på sista tiden. Inte för att dom inte är spännande utan helt enkelt för att jag inte haft tid. Nu ikväll borde jag egentligen inte alls sitta här för om några få timmar ringer väckarklockan och sedan är det full rulle igen. Men jag väntar på att köksgolvet ska torka så jag kan bära in alla grejer där igen och då passar jag på att försöka komma i kapp här.

Den här utmaninen kom ursprungligen från Sigge Eklund på Bloggvärldsbloggen.

1. Hur länge har du bloggat?
* Sedan 22:a januari 2005, men flyttade till Blogger i april 2006.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?
* Jag har tidigare läst dagböcker på nätet i flera år, så konceptet var inte nytt. Men skillnaden mellan en statiskt uppdaterad HTML-sida och en blogtjänst är milsvidd! Min syn på bloggare då är samma som nu - människor med antingen mycket att berätta eller mycket tid att slå ihjäl. *s*

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
*Det var flera: Mitt liv i Utlandet, Tonårsmorsan och Popsan.

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
*De är helt okey och några av dom ska jag nog ta och plocka fram igen. Dom handlar om tiden innan flytten och tankarna kring den.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?
* Det är dom som står i min Länklista till vänster och några till som jag inte hunnit lägga in på listan ännu.

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?
*Inga politiska bloggar (*blä för politik*) och absolut inga modebloggar. Dom allra flesta handlar om att bo i olika länder och några är rena dagboksbloggar.

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.
* Pass!

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.
*Återkommer!

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
* I början tyckte dom nog inte att det var så kul men nu är dom ofta inne och kollar vad vi sysslar med.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
* Det gör dom nog, har faktiskt aldrig frågat.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?
* Jag tror att jag har en bra balans. Jag har aldrig med foton på folk i min närmaste omgivning, jag nämner inte folk vid deras riktiga namn och jag skriver aldrig om sånt som jag inte skulle vilja att min mamma fick reda på. *s*

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.
*Jag bloggar aldrig om politik, för det är jag totalt ointresserad av. Chansen att jag skulle blogga om mode är nog också rätt minimal för det är inte riktigt min grej. Men annars bloggar jag nog rätt fritt beroende på vad jag känner för just då.


13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?
* Inte i speciellt stor utsträckning. Jag började blogga för min egen skull, för att se mina tankar "svart på vitt" innan flytten. Sedan vi flyttade bloggar jag mest för att min familj och vänner ska kunna hänga med i vår vardag. Men givetvis är jag jätteglad över att det är många andra som läser bloggen och kommenterar. Jag älskar att skriva och leka med ord och försöka förmedla en mer nyanserad syn på livet här. Får man ingen feedback är det ju ingen större vits med en blog, då kan man ju lika gärna skapa en mailinglista för familjen.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
* Kanske. Till viss del i alla fall, beroende på hur pass personlig personen är.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?
* Jag har inte träffat någon bloggare IRL men däremot har jag träffat många nätvänner jag lärt känna på andra sätt. Hitills har jag inte blivit besviken en enda gång utan alla dom jag träffat har visat sej vara precis lika toppen IRL som på nätet.

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
* Oj, vet inte. Vissa personer verkar inte kunna skilja på blogglivet och IRL och det är nog inte så sunt. Men jag är rätt restriktiv med mitt bloggläsande och surfar inte runt så mycket så jag "känner" ingen som är så.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?
*Nej och hoppas att det aldrig händer heller.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
*Nej, jag försöker tänka efter före.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
*Ibland tar bloggandet tid från annat, men jag försöker se till så mitt IRL-liv flyter på först och om det blir tid över så bloggar jag.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?
*Jag antar att jag bloggar då med, men då handlar den kanske om andra saker. Livet är i ständig utveckling och bloggen följer mitt liv, så ser mitt liv annorlunda ut på nått sätt så gör min blog det med.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
* Jag tror att bloggarna kommer att få allt större betydelse. Det är vår tids opinionsbildare. Det kommer säkert att finnas fler proffsbloggare i framtiden.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
*För mig är det ett sätt att hålla kontakten med min familj iom att jag sällan har tid att skriva brev/mail till var och en. Det är också ett sätt att hålla svenskan vid liv eftersom jag väldigt sällan har någon möjlighet att prata svenska här.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
* Jag har lärt mej massor med intressanta saker om länder och språk jag annars inte skulle ha haft så mycket kunskap om. Jag har "lärt känna" personer som bor långt ifrån mej och jag får en inblick i andra människors vardag. Ett fönster mot omvärlden helt enkelt.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten?
* Finns det någon som inte svarade på den här enkäten när den cirkulerade? Varsågod, ni är utmanade! Och skriv länken i kommentarerna så kommer jag förbi och ser vad ni svarat.

Inga kommentarer: