fredag, mars 30, 2007

Kalendertips

Jag skulle inte klara mej utan min kalender! Eller mina kalendrar är nog mer korrekt. Jag har dels en vanlig väggalmanacka och dels en sån där ringpärmskalender som jag alltid släpar med mej i väskan.

Min väggkalender hänger i köket där jag lätt kan se vad som är planerat för dagen/veckan/månaden. I början av varje år skriver jag in alla födelsedagar med rött och stryker under alla namnsdagar. I början av skolåret markerar jag alla lovdagar med en ruta kring datumet. När jag är riktigt organiserad och lyckas göra månadsmatsedlar skriver jag in varje dags middag i grönt och ringar in påminnelser om vad som ska plockas fram ur frysen och när. Möten och andra tider att passa skriver jag in med svart och vanliga anteckningar, t.ex. "utflykt, packa dubbel matsäck" skriver jag in med blått. De olika färgerna gör att jag redan på håll kan se om nått speciellt är inplanerat till en viss dag, redan innan jag kommit så nära att jag kan läsa vad som står. Det gör faktiskt min vardag enklare.

I min väskkalender gör jag ungefär likadant - rött för födelsedagar & namnsdagar, grönt för middagsmat, svart för möten och blått för vanliga anteckningar. Dessutom skriver jag upp alla utgifter jag haft under dagen. Jag brukar försöka föra kassabok över inkomster/utgifter men ibland glömmer jag att föra in allt i kassaboken. Men genom att jag skriver upp allt i min kalender är det lätt att gå tillbaka och se vart pengarna tog vägen och när jag betalade en viss räkning. Dessutom så är det lättare att komma ihåg småutgifter om man skriver upp allt senast samma kväll, fast helst borde jag ju skriva upp allt nästan direkt för jag är ju född med teflonminne.... Att skriva upp mina utgifter har faktiskt hjälpt mej att hålla koll på ekonomin och jag har lyckats undvika en och annan onödig utgift. En annan fördel med en kassabok är att jag kan se hur mycket jag gör av med på olika poster och på så sätt kan jag planera in större utgifter på ett smartare sätt.

Nu när barnen börjar bli lite större tror jag att jag snart måste skaffa mej en familjekalender istället för en vanlig gratisalmanacka från kommunen eller Systemet eller nått annat generöst företag. En familjekalender är som en vanlig kalender, fast med kolumner för varje familjemedlem. Det gör ju att man enkelt kan skriva in alla familjemedlemmarnas olika aktiviteter, t.ex. idrottsträning, dansuppvisningar, skoldisco, utflykter, jobba-extradagar, journätter eller vad det nu kan tänkas vara. Jag har hittat en almanacka som verkar smart. Den är från ExtraFilm, fast tyvärr hittar jag inget pris på den. Det är kanske fel säsong för almanackor nu. Men jag funderar på att köpa en sån till mej till nästa år. Och när jag ändå beställer blir det kanske några vanliga almanackor som julklappar till nära & kära. Digitalfoton har jag ju gott om.... Och det måste ju inte nödvändigtvis vara foton på barnen. En almanacka med fina landskapsbilder kan väl vara en rolig present att få? Kanske med bilder på stranden till vintermånaderna (så man har nått att se fram emot *s*) och bilder på vattenpölar och snötäckta berg till sommarmånaderna. Kan inte det vara en annorlunda present till folk man tycker om men ändå inte vill tvinga att titta på ens barn varje dag ett helt år? Jag ska definitivt spinna vidare på julklappstemat. Det är kanske lite tidigt ännu, men tänk vad skönt det är när alla julklappar är fixade redan lagom till första advent och man slipper stressa med den biten och istället kan njuta av pepparkakorna och julmusten. *s*

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nejma, ska till Sverige oever paask och ska kolla om jag hittar en familje kalender foer iaar till dig. Kan skicka den till dig via Anna i Malaga kanske? Om jag hittar naagon menar jag.

nina sa...

Oj, jag blir riktigt imponerad över din organiseringsförmåga. Iof har jag inte någon familj utan bara mig själv och en mycket glömsk pojkvän att hålla reda på, men än så länge försöker jag hålla allt i huvudet. Fast ibland talar vi om en väggalmanacka med längtan i rösten...

En fotoalmanacka är kul att få, och jag håller nog med om att det kan vara roligare att få fina, genomtänkta landskapsbilder istället för barnfoton. Om det inte är till mor-/farföräldrar förstås, de brukar väl gilla sånt!?

Eller så tror jag alla är som min mormor, som gärna gör en 1,5*1 meters förstoring av mig och hänger på väggen. Och då är jag ju inte direkt en gullig liten unge med pippilotter och hink och spade längre. ;-)

Nejma sa...

Karlavagnen - Vad gullig du är! Jag tackar för erbjudandet, det var verkligen snällt av dej. Till hösten får barnen nog fler aktiviteter att hålla reda på så jag ska nog skicka min mamma på kalenderjakt. Men tack i alla fall!

Nina - Ja, jag tror faktiskt att landskapsfotokalendern kan bli en hit till julens julklappar. Jag ska definitivt spinna vidare på den idéen. Barnfoton kan nog bli lite tråkiga för "utomstående". Fast jag tycker att din mormor är himla cool!!!!

/Nejma