söndag, juli 29, 2007

Stängt för nervsammanbrott

Nej då, det är inte så illa som det låter! Men i fredags höll jag på att få ett smärre nervsammanbrott. Efter 3 veckor på jobbet nästan dyget runt (det har ju blivit lie väl mycket på sista tiden - lektioner, lektionsförberedelser, redaktionsarbete, administrativt jobb, bloggande, artikelskrivande, Ordlös Onsdag) hade mitt hem förvandlats till en smärre soptipp. När vi kom hem i fredags SÅG jag det jag förträngt i flera veckor och jag höll på att få spader.

Så fram med dammsugaren och moppen. Barnen skulle städa på sina rum.... Ok, hur svårt är det? G missuppfattade det hela lite och hällde ut ALLA leksaker och småpryttlar på golvet... Jag trodde jag skulle få hjärnblödning när jag såg det.... Så vi bestämde oss för att städa tillsammans. Vi höll på i 4 timmar i fredags kväll. Till slut orkade vi inte mer och plockade fram en chipspåse och såg på film ihop istället. Vi lovade varandra dyrt och heligt att vi skulle städa hela lägenheten tillsammans på lördag, vad som än hände.

Hm....Jag ska nog aldrig säga "vad som än händer" för sist jag sa det dök min svägerska upp med sina vuxna barn. Min svägerska har alltid varit ok, men de senaste åren har hon blivit lite väl fiiiin. Det är bara pengar och märkeskläder som gäller. Jag är lite sur på henne efter att hon varit här en dag när barnen och jag låg totalt utslagna med runt 39 - 40 graders feber, ingen mat hemma (jag orkade knappt ta mej till ytterdörren och bra mycket mindre ner till affären) och allt i en enda röra - och människan frågade inte ens om jag behövde nått från affären! Hon hade ju inte ens behövt gå, hennes son hade bilen med.... Men icke! Sedan dess umgås jag inte så gärna med min svägerska. Och GIVETVIS dök hon upp i lördags..... När vi hade hela lägenheten i totalt kaos, jag hade försovit mej och vaknat i princip samma ögonblick som dom klev in genom dörren (himla tur att jag somnat med kläderna på, annars hade jag tagit emot dom i nattlinne - hur fint är det?). Så nu är jag ännu mindre sugen på att umgås med henne, för det är så vansinnigt pinsamt att någon sak se hur det ser ut här hemma när det är totalt kaos. Och hon har en märklig förmåga att komma just när det är som värst.

Lördagen ägnade vi åt att städa Gs rum och möblera om. Det blev jättefint, lättstädatoch verkar större. Om jag bara kunde få tag på nått fint tyg till gardiner och kuddöverdrag så skulle det bli ännu bättre. och så bara måste jag hitta tid till att måla om hans garderob. Vart tar tiden vägen egentligen? Bs rum och vardagsrummet blev också städat, liksom balkongen. Balkongen har blivit mitt favoritrum nu, sedan jag storstädade där förra helgen.

Och gissa vad jag gjort idag? Just det, städat.... Och jag har tvättat kläder. Skönt! Nu är det SNART fint här hemma. Bara jag skulle ha någonstans att förvara allt som flyter omkring och inte har någon bestämd plats skulle det vara perfekt. Men det kommer väl.rent är det i alla fall, det är ju en bra början.

Barnen har lekt hela dagen. Det var länge sedan dom lekt en hel dag utan bråk och verkligen levt sej in i leken så mycket att dom fortsatt med samma lek även efter maten. B har inte ens tjatat om TV:n på hela dagen! Det är verkligen ett rekord.

I morgon har allt stängt här. Kungen firar 8-årsjubileeum så det är en röd dag. Skolan är stängd. Vi ska passa på att försöka ta oss upp till Ceuta för jag behöver fixa lite pappersgrejs. Jag hoppas det inte blir så struligt med taxibilarna, för det är JOBBIGT att åka någonstans i augusti.

Om allt går vägen och jag har kraft kvar loggar jag in här i morgon, annars ses vi nog inte förrän på onsdag. Ni glömmer väl inte att vi är ordlösa på onsdag?

4 kommentarer:

Sofia Eriksson sa...

Det är ju som jag säger! Livet som hemmamamma måste vara toppen! Såååå mycket tid till att göra precis det man själv vill. Eller, hur var det nu? ;)

Jisses, jag beundrar dig tjejen! Att du hinner med allt! Tycker att du är fantastisk!

Många kramar! Sofia

Anonym sa...

Oj, vad tufft det låter!

Ordlös är jag på onsdag. I onsdags kunde jag inte vara med, då jag var i Tallinn och hade annat för mig.

Anonym sa...

har inte bvarit och läst på ett tag men nu är jag tillbaka och kikar in
du är så duktig sååå....
www.distansreiki.se
kram och guld regn över er...Nanna

Nejma sa...

Sofia - Så du börjar få kalla fötter? *asg* Hemmafrulivet är lugnt, oftast. I alla fall för en del. Det finns ju faktiskt dom som hinner med att gå på vernisage och vinprovning mellan lunchträffarna med de andra hemmafruarna och rundorna på golfbanan. *s* Tyvärr hör jag inte riktigt till den kategorin. Stor kram till dej vännen, dina ord värmer!

Barajagjohanna - Saknade dej i onsdags. Men jag förstår dej, en resa till Tallin är ju inte så fy skam det heller. *s*

Nanna - Hej igen och välkommen tillbaka! Nått GULDregn vill jag inte ha, men gärna ett riktigt regn så det växer ordentligt på åkrarna och det blir lite mindre sandigt ute.

/Nejma