tisdag, augusti 07, 2007

Ordlös Onsdag - Uppfinningsrikedom



34 kommentarer:

Nejma sa...

En marockansk ombyggd rullstol. En sak som jag verkligen beundrar här är folks uppfinningsrikedom. "Nöden har ingen lag" sägs det och det stämmer verkligen här. I stället för att sitta passivt och förbanna sitt öde försöker dom flesta faktiskt GÖRA nått åt situationen och kämpa vidare, trots motgångar. Det är en egenskap jag tycker att väldigt många människor i Europa har förlorat, vilket är väldigt synd.

/Nejma

Admin sa...

Nöden ÄR uppfinningarnas moder! Smart lösning. God natt och God morgon från Stockholms city!

Nejma sa...

Hejsan Maleé! Ja visst ja, ni är i Sverige nu.... Här är klockan nästan midnatt nu, så det börjar bli dags att plocka ihop för idag. I morgon är en ny dag....

/Nejma

Sara sa...

Nejma, jag tror att du har rätt i det du säger. Det är lättare att lägga ansvaret pa nagon annan än pa sig själv... Bilden är väldigt symbolisk, tycker jag. Man kan tolka in mycket i den.

Anonym sa...

Nöden ÄR uppfinningarnas moder!

Du tog orden ur munnen på mig Malee. Det var exakt vad jag tänkte när jag såg bilden.

Lite likadant här i Thailand, även om jag inte sett just denna variant.

Unknown sa...

Jopp. så är det väl..kan bara instämma..

Åsa sa...

Hejsan, det h�r �r en rolig ide.
Och det �r sant att en bild s�ger mer... Det �r din bild ett str�lande exempel p�.

Anna-Eva sa...

Usch jag tänker på hur bortskämda vi är med hjälp här i Sverige. Pengar, hjälpmedel, billig sjukvård..
Och ändå klagar vi.

Anonym sa...

Vad glad den personen måste ha blivit när han/hon fick den!!

Anonym sa...

Man fascineras av människans uppfinningsrikedom för att klara av tillvaron. Din bild påminner en om att vi har det mycket bra i Sverige.

Anonym sa...

Med relativt enkla medel kan man göra underverk, det är din bild ett bra exempel på.
Ju mer man får utan att anstränga sig, desto mindre anstränger man sig för att förändra något.

Marsala sa...

Jag tror ni är mycket yngre än jag. Sådana har faktiskt tillverkats i Sverige, innan Permobilen blev ett alternativ. Den sista användaren dog bara för något år sen. Han ville inte byta.

Anonym sa...

Rullstol alltså, det hade jag inte gissat på, jag trodde bara det var en bekvämare typ av cykel...

Annela sa...

Det ligger mycket omtanke i din bild

Nils & Oskar sa...

Häftigt att se att man inte ger upp, utan fortsätter kämpa!
/Johanna

Anonym sa...

Vill bara säga till nr 8, Åsa, att det går inte att kommentera hos dig om man inte har en egen blogg på just blogspot. :(

Anonym sa...

Oj en sådan (eller liknande i alla fall) har vi försökt få till min Pappa för att han ska kunna träna sina armar och ben. Dom kostar visst runt 11.000 i Sverige. Kanske skulle be min man som är i cykelbranchen att bygga en själv.

Anonym sa...

Snacka om uppfinningsrikedom där! Den bilden var talande.

K sa...

Påminner mig om min brors hemsnickrade halv spark/halv cykel. ENdast fantasin sätter gränser.

Susanne sa...

Åh, sådan här alldeles egen teknik gillar jag, tekniknörden. :-)

Med en annorlunda lutning på stolen, typ vilstol, blir det en sådan där liggcykel i stället.

Cissi sa...

den inställningen gillar jag. Rolig bild!

Thérèse sa...

Fin bild , verkligen uppfinningsrik.

Jag har länkat mitt inlägg två gånger eftersom på nr 23 missade jag permalänk (läste inte vad Nejma skrivit innan) men nr 28 är permalänk. Så , Nejma , radera gärna nr 23

Michael sa...

Iskall bild! kan vara nagot for ETAC hemma i Anderstorp.

Sofia Eriksson sa...

Det där var ju en riktigt smart uppfinning!!!

Carin sa...

Det man inte har i benen får man ha i huvudet... Eller hur var det? ;-)

Mildamakter sa...

Alla sätt är bra utom de dåliga heter det ju, och det här ser ju sällsynt bra ut

Anonym sa...

Fantastiskt! Med lite vilja och uppfinningsrikedom kan man åstadkomma mycket!

Anonym sa...

Jag vill va´ med !
Detta är ju så himla kul.

Tiger sa...

Hihi, vilken klockren bild! Lite sorgsen men ändå hoppfull! Denna ggn skrev jag hela länken så inte jag blir raderad! ;) förlåt att jag inte tänkte på det sist! stor kram till alla som är med! det är superkul o kolla på alla bilder!

Anonym sa...

Nu har jag också lagt upp en Ordlös Onsdags-bild! :-D

Kent Filppu sa...

Smart lösning. Så skulle ingen gjort i Sverige. Går det inte att köpa färdigt av en auktoriserad återförsäljare så finns det inte.

Nejma sa...

Nu är kl 01.20 i Sverige och 40 min kvar till midnatt här i Marocko. Nu stänger vi deltagarlistan för den här veckan.

Vad kul att se att så många är med den här veckan!!!!!

/Nejma

Anonym sa...

Glömska Nilla... Jag vill ju så gärna vara med! Förlåt mig denna gång att jag postar min bild på en torsdag.

Håller med dig om uppfinningsrikedom!
Ha det bra.

Anonym sa...

Jag beundrar folk som kommer på alla möjliga smarta idéer. :)