tisdag, augusti 07, 2007

Påminnelse 2- Ordlös Onsdag

Hejsan alla Ordlösa!

Nu är det onsdag igen! I Sverige i alla fall, här är det en timme kvar till midnatt.

Som ni vet ligger jag lite efter med förra veckans Ordlösa Onsdag och jag tänkte försöka besöka dom jag har kvar från förra veckan innan jag fortsätter med den här veckans ordlösa. MEN, jag har stött på patrull....

SNÄLLA allihopa, försök komma ihåg att det är PERMALÄNKEN/DIREKTLÄNKEN till inlägget ni måste lägga in i Mr.Linky. INTE adressen till er blog/hemsida. Permalänken är till för att man ska komma till rätt inlägg, även lång tid efter att inlägget publicerats. Förra veckan var det många som missade det och nu när jag vill besöka dom bloggarna är det svårt att hitta bilderna, för dom kan ha halkat långt bak i inläggslistan. Och så ska det inte vara. Meningen är att man ska kunna hitta direkt till inlägget härifrån, även kanske månader efter att inlägget publicerats.

Fr.o.m. idag kommer jag att vara tvungen att radera dom länkar som inte leder direkt till rätt inlägg, för det tar helt enkelt för lång tid för mej att sitta och leta rätt på inlägg. :-( Är man ny i Ordlös Onsdag så får man en extra chans, för det är svårt att ta till sej allt nytt, jag vet.

Hur hittar man permalänken?

I Blogger är det enkelt. Man klickar bara på namnet på inlägget och då öppnas inlägget i samma fönster men utan alla de andra inläggen som skrivits tidigare i bloggen. Kopiera den adressen som står i adressfältet. Som exempel tar jag mitt bidrag till denna veckas Ordlösa - http://nejmaimarocko.blogspot.com/207/08/oo-upp
finningsrikedom.html
medan adressen till själva bloggen är http://nejmaimarocko.blogspot.com.

I andra bloggar finns samma eller ett liknande system. Kan man inte klicka direkt på inläggets namn brukar det finnas en länk under själva inlägget där det står Permalänk. Klicka där och kopiera det som står i adressfältet.

Om ni har några frågor eller om ni inte får det att funka - hör av er så hjälper jag gärna till!

Inga kommentarer: