måndag, augusti 20, 2007

Uppehållstillståndet

Nu har jag fått mitt tillfälliga uppehållstillstånd. Tyvärr står det ingenstans på pappret hur länge det gäller, annat än att jag måste gå och få ett nytt tillfälligt tillstånd varje månad under väntetiden tills jag får mitt nya ID-kort. Jo men visst.... Varannan månad eller så kan jag tänka mej att gå till polisen och få ett nytt papper, har liksom lite annat att pyssla med. Det är inte så noga. I fjol glömde jag att förnya det, så det gick nog en 3 månader eller så innan jag gick till polisen. Och det hade säkert gått ännu längre tid om jag inte träffat på en av polismännen på sta'n. Han påminde mej lite försiktigt om att det nog var dags att förnya det tillfälliga tillståndet. *s* Det är tur att dom har koll på mej. den här sta'n är ju inte så stor så dom har rätt bra koll på alla utlänningar, på gott och ont, om man säger så.

Men jag har pratat med andra som har uppehållstillstånd här och dom säger att de nya reglerna (när kom dom?) säger att man kan få ett 5-årstillstånd när man förnyar för 3:e gången. Hurra! Det går frammåt.... Förhoppningsvis får jag mitt ID-kort innan jul också. Det brukar annars bli min "julklapp" från polisen. :-)

Inga kommentarer: