söndag, september 02, 2007

Flyttat upp en våning

Vi har ett litet rum på taket. Eller litet och litet, så litet är det inte. En 8 kvadrat eller så är det nog. Min svåger och svägerska har bott här varje sommar de senaste åren och jag har under den tiden knappt satt min fot här uppe. Men nu i sommar har vi upptäckt vilken liten guldgruva det faktiskt är. När mina föräldrar var här bodde dom här uppe. Egentligen skulle dom har hyrt en lägenhet men väl på plats insåg vi att det var en mycket bättre lösning att ha dom här i närheten istället för på andra sidan sta’n. Barnen kunde ju gå och komma som dom ville. När mina föräldrar åkt flyttade vi in här! Det funkar inte så bra att ha astmabarn och bo i byggdamm så barnen tillbringar dagarna här uppe. När muraren gått för dagen går jag ner och sopar och svabbar alla golv och försöker torka bort en del av byggdammet, så vi ska slippa andas in alltför mycket. Först efter det får barnen komma ner.

A har tagit upp våra spisplattor hit upp så vi kan fixa te och kaffe. I teorin skulle vi kunna laga maten här också, men i praktiken har det blivit så att vi har ätit ute eller hämtat hem mat. Diskar och tvättar kläder gör jag i det lilla badrummet här uppe. Så det går faktiskt riktigt bra att leva så här, i alla fall under en kortare tid. Men efter 2 veckors ”campingliv” börjar jag bli lite less.

Det ska bli skönt att flytta ”hem” igen! Kunna laga egen mat. Hitta sina grejer utan att behöva leta igenom femtielva flyttlådor. Ha rutiner. Slippa storstäda VARJE dag. Kunna stänga dörren om sej. Slippa se okända ansikten i hallen hela tiden. Leva familjeliv. Slippa det evinnerliga bankandet i väggarna mellan 8 – 18, 6 – 7 dagar/vecka. Förhoppningsvis är det mindre än halva tiden kvar nu.

Jag är rätt less på röran och städandet nu. Det är tungt att behöva städa flera timmar varje kväll. Det är ju ingen vanlig städning, utan skurvattnet blir tjockt som välling och alldeles äckelgrått, även efter man svabbat samma rum 2 - 3 gånger. Det är inte klokt hur det där dammet lägger sej ÖVERALLT! Och jag som också har astma mår inte alls bra av att andas in detta varje dag. Jag hoppas nedräkningen börjar snart.

Ni har kanske märkt att mina inlägg kommer som i klump nu. Det är för att jag sitter här uppe på rummet och skriver på dagarna och på kvällen, när vi är hemma igen, kopplar jag upp mej och lägger upp dagens inlägg.

Inga kommentarer: