måndag, oktober 22, 2007

Ny identitet???

Jag antar att ingen av mina trogna läsare har missat att jag har börjat plugga igen. Jag har precis påbörjat en 5-årig utbildning kallad "Filología Hispánica" och kommer bl.a. att läsa spanska ur alla möjliga aspekter, spansk litteratur från medeltiden och fram till nutiden, latin och katalanska.

Förra veckan var jag på universitetet och skaffade lånekort på biblioteket. Jag håller på och letar böcker för fullt, för böckerna som ingår i mina kurser är DYYYYYRA! Jag har ingen lust att göra av med hundratals euro på böcker som jag inte kommer att ha någon nytta av om några månader. Jag kör med biblioteksvarianten istället, lånar, skriver av/kopierar, skumläser, antecknar och lånar en ny. Det kräver lite mer jobb och tar mer tid men min ekonomi mår mycket bättre av min tidsinversion. Skulle jag bara läsa ett år så ok, då kan man offra sej lite, men 5 år är en lång tid och det hinner bli en massa böcker på den tiden. Varför samla på sej nått man inte har någon nytta av sedan?

Att plugga på distans är lite speciellt, för jag har inga egentliga lektioner. Varje vecka finns det en lärare för varje ämne på plats i Ceuta så man kan gå dit och få svar på frågor, extrauppgifter och kolla av vad man lärt sej. Jag har inte varit på någon sådan tutoría ännu, men hoppas kunna gå snart. Kruxet är bara att de flesta ämnena har sina tutorías på tisdagar och då jobbar jag. Tyyyyypiskt! Det finns virtuella klassrum på skolans websida, där man kan ladda ner studiehänvisningar, distanstentor, kontakta lärarna och mingla med klasskamraterna. Men jag kommer inte in i klassrummen! Jag lyckas inte fixa ett studieID och utan det kommer jag inte in på min klass avdelning.

Mitt ID-kort gick ut för länge sedan. Läs mer om det här. Nu är jag mitt uppe i att fixa ett nytt. Jag var hos polisen i Ceuta i onsdags och jag var där idag. Pga att jag inte skaffat nått nytt ID-kort på så länge syns inte mina uppgifter i polisens vanliga register, så dom skickade en förfrågan till Madrid för att få min identitet styrkt. Och ja, jag är den jag säger mej vara. MEN... Ett litet (??? Finns det nått som kan kallas små problem när det strular med den spanska byråkratin?) problem har dykt upp... Jag har hux flux fått ett nytt efternamn! Precis som alla andra spanjorer har jag 2 efternamn, min pappas och min mammas som ogift. Mitt första efternamn stämmer, men mitt andra har helt plötsligt blivit SLIM istället för K***** som jag alltid hetat. Inte en enda bokstav stämmer! Det hela är mycket märkligt. I mitt pass stämmer alla uppgifter, så det är inte ett allmänt fel. Troligtvis är det ett fel som uppstått när någon i Madrid fört över mina personuppgifter från det gamla manuella registret till det datoriserade systemet och personen i fråga har gett mej en helt ny identitet. *dubbelsuck* Så nu har ännu en förfrågan gått iväg till Madrid. Denna gång för att få tillbaka min rätta identitet och efternamnet korrigerat. Förhoppningsvis är det fixat till på onsdag för då måste jag tillbaka igen. I värsta fall krävs det att jag ansöker om en födelseattest från ett speciellt register i Madrid där alla utlandsfödda spanjorer registreras och det är inte säkert att jag kan göra det härifrån. Tidigare, innan dataåldern, var man tvungen att antingen resa personligen till Madrid och besöka registret eller skriva ihop ett krångligt brev och be om en kopia, som sedan i sin tur blev hemskickad allt ifrån några veckor eller månader senare. Jag hoppas det går att lösa på elektronisk väg så jag får mitt ID-kort den här veckan. Det känns aningen stressande att inte komma åt klassrummen. De andra i klassen sitter ju knappast och rullar tummarna i väntan på att jag kan sätta igång och plugga....

Inga kommentarer: