tisdag, november 20, 2007

Penselsvin

Rätt svar på förra veckans Ordlösa Onsdags -bild var alltså ett penselsvin. Det var ju delade meningar om huruvida dom är söta eller inte. Själv tycker jag att dom är fulsnygga på ett väldigt charmigt sätt.

Jag har googlat lite på dessa krabater och på Wikipedia hittade jag bl.a. följande information: Arten utmärks av den påfallande pälsfärgen. Pälsens grundfärg är rödbrun men på djurets rygg finns en vit remsa. Ansiktets färg är grå till svart och det förekommer vita ringar runt ögonen och även trynets ovansida är vit. Dessutom kännetecknas arten av de långa skäggen vid kinden och av de vita hårtofsarna vid öronspetsarna som liknar penslar och som har givit djuret dess namn. Dom lever bl.a. i Spanska Guinea och länderna däromkring i djungeln. Jag bara älskar deras namn på spanska - potamoquero rojo. Någon som vet om ordet potamoquero betyder nått? Eller är det ett sammansatt ord? Det låter helt vansinnigt knäppt om man ser det som ett sammansatt ord och delar upp det. Rojo = röd, pota = kräkning, moco = slem, snor. Hm... Det skulle kunna bli "den röde slemkräkaren". Hmmm.... Inget snällt namn på en sån charmig krabat. *s*

Om ni har vägarna förbi Fuengirola i Málagaprovinsen så rekomenderar jag varmt ett besök på deras zoo. Vi var där i 2½ timme och vi hann runt allt med nöd och näppe så för en barnfamilj med nyfikna och djurintresserade barn skulle jag rekomendera att man viker 4 timmar eller mer för besöket. Det finns fik och en liten lekpark för barnen. Plus en restaurang och en souvenirshop. Själva parken är rätt liten men den är så finurligt byggd att man kan gå flera varv utan att tröttna för man hittar hela tiden nått nytt att titta på. Akta er för krokodilerna bara! Bara en glasruta emellan. Och i mörkret inne i deras grotta ser man inte glaset först, så man får känslan av att dom ska kunna bita tag i en när som helst. Lite läskigt faktiskt.

Inga kommentarer: