torsdag, november 01, 2007

Var är infödingarna?

Idag fick jag ÄNTLIGEN tag på boken jag behöver till latin. Nu måste jag sätta fart och komma igång med pluggandet, för jag ligger 3 veckor efter schemat och har massvis att ta igen.

Nackdelen med att plugga ett språk som latin är att man inte har någonstans att ta vägen för att träna det. Jag kommer ihåg en annons jag läste en gång i tiden på mitt universitet i Spanien. "Nativo da clases de latin" (Inföding ger privatlektioner i latin). Har svårt att glömma den formuleringen, för det låter så kul! Hur kan man ha latin som modersmål om man lever på 1900-talet? Har man inte fattat att man är 1000 år för sent ute? Eller var det kanske en zombie...?

I brist på språkkurs i latin så skulle jag ändå vilja resa iväg och ta in på hotell i Italien. Besöka alla de kända romerska monumenten: Coluseum, Pompeya, Pantheon (och leta efter den välkända inskriptionen "M.AGRIPPA.L.F.COS.TERTIUM.FECIT" - Marcus Agrippa, Lucius son, konsul för tredje gången, lät bygga detta), akvedukterna, de romerska baden... Kanske hittar jag någon inföding där? *s*

Men det är inte bara romare jag letar efter. Jag är också på jakt efter hotell i Rom och alla sevärdheter som finns i den staden. Det måste vara en härlig känsla att besöka Sixtinska kapellet och Peterskyrkan. Som katolik är ju Vatikanen ett givet mål. Tänk om jag får se Påven? Det skulle vara coolt. Museum finns det ju också gott om i Rom och jag är ett museifreak, så jag hoppas dom har gratis inträde.

Venedig är en stad som jag känner är lite överreklamerad. Jag har hört att stanken från kanalerna är så pass kraftig att folk blir illamående. Det är synd för jag är fascinerad av själva konstruktionen av kanalerna och hur det funkar i praktiken. En tur i gondol är ju ett måste. Men jag tror det räcker med en natt på hotell i Venedig för den där doftbiten irriterar mej lite. Fast å andra sidan, jag är ju på jakt efter romare och på deras tid luktade nog inte städerna rosor direkt, så stanken i Venedig kan kanske hjälpa mej att få rätt perspektiv på romartiden.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Nejma - läser med mkt nöje din blog - för info så luktar det absolut inte ngt från kanalerna i Venedig och vattnet ser mkt rent ut - var där senast i början sept. med mkt varm väderlek. En underbar och annorlunda stad att besöka.

Anonym sa...

tycker också att allt snack om lukt från kanalerna är rätt rejält överdrivet, och då har jag ändå varit i venedig i högsommarvärme i augusti, då det ju borde vara som värst...

Nejma sa...

Bibbi och anonym - vad skönt att ni inte märkt av lukten. Det kan ju ha varit nått tillfälligt eller så är mina källor extra luktkänsliga, för jag har hört flera säga samma sak. Men just dofter är ju väldigt relativt och personligt så jag föredrar att liga på er. :-) Jag vill ju så gärna besöka venedig och åka gondol. :-)

/Nejma

Petchie75 sa...

Hej!
Jag kan också intyga att det inte luktar särskilt illa från Venedigs kanaler, bodde där hösten och vintern 2000-2001, och även på sommaren när jag var tillbaka ofta (bodde då i Padova som ligger i närheten) kände jag inte heller av någon stank. Det kanske luktar illa i vissa, smala kanaler där vattnet står stilla?

Nejma sa...

Jag vet som sagt var inte var exakt mina bekanta varit, men domhade alla besökt Venedig under samma sommar. Kan det kanske varit nått speciellt den sommaren? Eller jag vet inte.... Jag har ju aldrig varit där själv, så jag har ingen åsikt om ämnet. ;-) Men jag ska prova själv så fort tillfälle ges och då kan jag ge er min syn på saken. *s*

Petchie75 sa...

Förresten, åk inte till Venedig på sommaren om du kan välja! Inte pga stanken men pga av trängseln!! Min favorittid i Venedig är november till slutet av januari (undvik även karnevalen under februari, värst turistfällan!). Hoppas att du får åka dit snart, det är en underbar stad om man lyckas ta sig från de värsta turiststråken...