torsdag, december 27, 2007

Lite svensk kultur

Idag har vi varit på barnteater. Vi var och såg "Emil i Lönneberga firar jul" på Vasateatern. Det är en pjäs som jag varmt kan rekommendera! Mina barn bara älskade den. Dom klappade händerna, sjöng med i sångerna, skrattade så dom tjöt.... Speciellt lillen, som är den som har sämst koll på svenskan. Men den här pjäsen hängde han med i. Flera gånger viskade han "Mamma, det här har jag sett redan, jag vet vad som händer" med tindrande ögon. Genom att han redan sett Emil på TV och vi har läst Emil på spanska kunde han hänga med i "stockholmssmåländskan" och han kunde ägna sej åt att njuta av föreställningen istället för att bli frustrerad över att han inte förstod.

Hur Nobelkomitéen kunde strunta i Astrid Lindgren är för mej ett mysterium. Finns det någon annan svensk författare som nått ut till så många och som fostrat generationer av barn, både inom och utanför Sveriges gränser? Astrid Lindgren var unik. Jag är så glad att även mina barn får växa upp med hennes figurer.

3 kommentarer:

Mia sa...

Vad harligt det later med emilforestallning. Har har vi sett Emil och Griseknoen 100ggr sen Julafton, pa tv. :)

Ville titta in och onska dig ett Gott Nytt Ar! Hoppas din start pa 2008 e riktigt bra.

Kram MamaMia

Umm-yasin sa...

Hej Nejma,

Kul och få läsa din blogg. Jag en en 26 årig tjej som faktiskt har planer på att flytta till Marocko. Är ursprungligen från Norra Marocko, gift med en Marockan, har en underbar son och bor nuläget i Stockholmtrakterna.On du är kvar i Stockholm ett litet tag till, tar jag gärna en fika med dig. Jag har massor av frågor jag vill fråga innan jag tar steget att flytta dit. Maila gärna mig tillbaka till min personliga mail. Tror att den är registrerad här i Google Blogg.

Om du inte har möjlighet för en fika kan vi maila varann.

Ha det bra så länge!!

Tack för att vi får ta del av dina erfarenheter.

Anonym sa...

Det måste va kul att komma hem ibland. Det är så mycket att gör på en gång. Visa barnen allt som man själv har som smultronställen.
God fortsättning, vi ses den 9 januari i ordlös onsdag.