tisdag, januari 22, 2008

Barcelona

Foto lånat från http://www.freedigitalphotos.netBarcelona är en stad som jag verkligen älskar. Jag har väldigt mycket glada minnen därifrån från när jag var liten, så för mej har den staden för alltid en speciell plats i mitt hjärta. Jag skulle inte alls ha något emot att bo där några år, få känna på stadens puls och uppleva allt det man inte hinner under ett kort besök. Det finns så oerhört mycket att se/höra/göra i Barcelona.

Det första man lägger märke till när man kommer till Barcelona som turist är att man förrutom spanskan talar ett annat språk. Katalanskan talas av närmare 8 miljoner människor, så det är lika stort som svenskan. Katalanskan är ett romanskt språk och är alltså släkt med spanska (eller kastiljanska som det också kallas), franska, italienska, galiciska, portugisiska, m.fl.

Barcelona är en typisk storstad med allt vad det innebär av folkliv, shopping, nattliv, osv. Bara det i sej är ett skäl till att ta in på något av Barcelona Hotels och uppleva en stad som aldrig sover. Många turister föredrar att ta in på ett av Ramblas Hotels men det är inget jag skulle rekomendera. Visst är Ramblas en väldigt mysig del av Barcelona, med fina (och dyra!) restauranger, gatuteater, krimskramsförsäljning, vackra byggnader och en perfekt plats att flanera på och titta på folk. Men den delen av staden är numera så turistanpassad att det inte längre känns genuint. En gång i tiden var det en plats där Barcelonaborna samlades för att promenenera och umgås, men det var då det.

Jag tror att få turister åker till Barcelona för att gå till stranden, men staden är faktiskt omgiven av många fina stränder, bl.a. Sant Sebastià och Barceloneta. Så när man har tröttnat på det fantastiska nattlivet och shoppingen kan man ta det lugnt en dag eller två och bättra på solbrännan.

För fotbolls- fantaster är Barcelona ett Mecka. Här ligger Camp Nou, F. C. Barcelonas hemma- arena. Det är en mäktig känsla att sitta på ett fullsatt Camp Nou och se stjärnorna lira. I anslutning till arenan finns F.C. Barcelonas eget museum. Det är Barcelonas mest besökta museum! Det säger en hel del om hur stort fotboll är i Spanien. Vill man vara säker på att souvenirerna är original rekomenderar jag ett besök på la Botica, för att köpa allt ifrån skjortor till pennvässare med F.C. Barcelona-tryck. Just i närheten av arenan finns inte så många bra Barcelona Hoteles men det finns gott om Barcelona Hotels i olika prisklasser över hela staden, så det går att hitta nattlogi för allas behov.

Fotona kommer från Free Digital Photos.

Inga kommentarer: