söndag, mars 16, 2008

Påsklov

Barnen är lediga från skolan nu. 10 dagar utan skola, det är rena drömmen för G och mardrömmen för B.

G har så mycket att syssla med så han har aldrig långtråkigt. Han har en hel låda med Action Man, lego, böcker att läsa, teckningar att rita.... G är världsbäst på att sysselsätta sej själv, han är oerhört påhittig. Ibland "glömmer" jag nästan bort att han är hemma, för han kan leka inne på sitt rum i timmar.

B däremot fixar inte att vara långledig. Efter några timmar klättrar han på väggarna, blir hyperaktiv och far runt som en dansmus. Bristen på rutiner är jobbig för honom. Han måste sysselsättas hela tiden, för han fixar inte att sysselsätta sej själv - annat än när han får för sej att han ska leka skola eller plugga japanska. Men just nu blir det inte mycket av någondera sorten, han är alldeles för uppskruvad. Han sover inte mycket, max 7 - 8 timmar mot de 10 timmar han sover när han är lugn. Han kan vakna redan klockan 4 och sedan kan han inte somna om, så det gäller att inte låta honom somna alltför sent, så han åtminstone får någorlunda bra med sömn. Han somnar med en tanke i huvudet och vaknar med samma, så inte ens när han sover får han ro. Hans oro tär på oss alla, för det går inte att slappna av. Hushållsarbetet får jag göra i minimala omgångar och passa på när han är på toaletten eller äter eller när G lyckats övertala B att se en film med honom. Det här verkar helt klart vara mer än bara "hormoner i svallning". Vi väntar på tid för utredning, men det kan ju ta ett tag.

Jag har en enorm hemtenta i Medeltidslitteratur som ska lämnas in om 2 veckor men just nu är det bara att glömma att jag ska kunna sätta mej med mina böcker. Det känns lite surt men barnen går ju så klart först. I går natt lyckades jag iaf plugga 2 kapitel Lingvistik, det känner jag mej rätt stolt över. Jag får helt enkelt lära mej att plugga mer koncentrerat dom få stunder jag har.

I morgon ska vi gå på långpromenad. Det behöver vi alla. Och på onsdag ska vi åka till Ceuta 0ch stanna hela dagen. Jag är ledig från jobbet torsdag - måndag, för i år sammanfaller Påsk med Eid al Mulud. Jippie! Helst hade jag velat resa iväg nånstans men med huset fullt med hamsterungar är det lika bra att vi håller oss på hemmaplan så mycket som möjligt. Det kommer fler lov och fler möjligheter till resor.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och välkommen tillbaka till internet-världen. Så skönt att provet gick bra! Det verkar svårt med ett av dina barn. Hoppas det kommer igång med utredning. Hur funkar det därborta, finns det bra hjälp att få? Du har alldeles rätt i att barnen går först, faktiskt ofta även när de är vuxna som mina. Önskar dig och barnen ett så bra påsklov som möjligt.

Anonym sa...

När jag läste om dig såg jag att du har ursprung även från Österbotten. Min pappa är från Närpes och mamma från Seinäjoki. Jag var barn när vi flyttade till Sverige på 60-talet. Vi har en stuga vid havet i Närpes och åker dit varje sommar för kortare eller längre tid. Har du nå´t du kan berätta här om din bakgrund? Liknande har hänt mig förut och det har visat sig att världen kan vara otroligt liten ibland. Om du inte vill skriva här men ändå vill berätta så är min mail malargaho@hotmail.com.